De
familie van Noach zat nu al een paar dagen in de grote boot. Het was niet
altijd makkelijk om binnen te zitten met elkaar … Soms was het frustrerend
omdat het zo lang duurde. Er was al eens spanning en dan was iedereen
geïrriteerd. Maar heel vaak waren ze ook erg zorgzaam voor elkaar. Wanneer een
van hen het moeilijk kreeg, beurde een ander hem weer op.
Soms
voelden ze zich verveeld, maar de vrouw van Noach deed dan haar best om een
leuk spel te bedenken. Of Noach vertelde een boeiend verhaal. Als ze dan zo bij
elkaar zaten, was het best gezellig. Ze waren dan blij met mekaars gezelschap.
Wanneer
de vrouw van Noach wat verdrietig of ongelukkig was, maakten haar zonen een
mooie tekening voor haar op de muur van de ark. Dan brak er weer een glimlach
op haar gezicht door.
Natuurlijk
waren ze soms bang. Ieder van hen voelde zich soms wat benauwd. Of in donkere
momenten zelfs doodsbang … Maar altijd weer was er iemand die dan zei: ‘Kop op,
het komt goed.’ Zo troostten ze elkaar en hielden mekaar op de been. Daarna
voelden ze zich weer gerustgesteld.
Eigenlijk
voelden ze zich sterk met elkaar verbonden. Dat maakte het leven in de ark soms
licht en vrolijk. Ja, zelfs gelukkig. Op die momenten voelde Noach God heel
dichtbij.
Ze
werkten samen om het schip varende te houden. Ze hadden aandacht voor elkaar en
maakten tijd voor elkaar. Ze waren er voor elkaar wanneer ze het moeilijk
hadden of hielpen elkaar bij de klusjes aan boord. ‘We zitten allemaal in
hetzelfde schuitje,’ zei Noach. En zo was het maar net …
Lees de opdrachten of
beluister ze: https://www.youtube.com/watch?v=Nf2goUTO6BI&feature=youtu.be
Maak
1 opdracht met een bolletje.
Wanneer
je wil, mag je meer dan 1 opdracht maken.
· Onderstreep in
het verhaal hoe de familie van Noach elkaar steunt.
|
|
3-4
|
5-6
|
· Vertel met je
eigen woorden na wat er met Noach gebeurt.
K
|
1-2
|
3-4
|
5-6
|
· Maak een
tekening bij het verhaal die zo goed mogelijk uitdrukt wat er in het verhaal
gebeurt.
K
|
1-2
|
3-4
|
5-6
|
Lees de opdrachten of
beluister ze: https://www.youtube.com/watch?v=jLMmk0IGleU&feature=youtu.be
Maak
1 opdracht met een vierkantje.
Wanneer
je wil, mag je meer dan 1 opdracht maken.
§ Neem een
beetje klei of zoutdeeg. Maak met klei deze gezichten na:
-
De vrouw van Noach is wat verdrietig.
-
De vrouw van Noach wordt opgevrolijkt door een
tekening.
-
Een van de zonen verveelt zich.
-
De zoon luistert geboeid naar een verhaal van
Noach.
-
Een van de zonen is bang.
-
De zoon voelt zich gerustgesteld na een gesprek
met Noach.
-
Noach is blij met zijn familie rondom zich.
-
Noach voelt God dichtbij.
K
|
1-2
|
3-4
|
5-6
|
§ In de tekst
staan veel gevoelens. Markeer ze. Schrijf ze dan elk op een post-it. Maak een
blij gezicht, een bang gezicht, een boos en een verdrietig gezicht. Bij welk
gezicht zou je de gevoelens op je post-its kleven?
|
|
3-4
|
5-6
|
§ Wat betekent
de uitdrukking ‘in hetzelfde schuitje zitten’? Wanneer je het niet weet, kun je
het via internet opzoeken.
Noach en zijn familie
zitten samen in hetzelfde schuitje. Ze zitten niet alleen letterlijk in
dezelfde boot. Ook het spreekwoord ‘in hetzelfde schuitje zitten’ past bij hen.
Kun jij dat uitleggen?
|
|
|
5-6
|
§ Noach gelooft
in God. Maar wie is God eigenlijk voor Noach? Je kunt het tekenen, opschrijven,
schilderen of kleien. Deze woorden kunnen je misschien helpen. Je kunt dan
eerst de woorden onderstrepen die jij vindt passen.
God
is voor Noach …
rust een hulp vertrouwen liefde vriendschap troost
stilte een nieuw
begin kracht vinden familie samen zijn weer verder kunnen geloven in jezelf veiligheid
|
|
3-4
|
5-6
|
Lees de opdrachten of
beluister ze: https://www.youtube.com/watch?v=oJOuJiJLRAg&feature=youtu.be
Maak
1 opdracht met een pijltje.
Wanneer
je wil, mag je meer dan 1 opdracht maken.
Ø Ook jij zit in
deze corona-crisis met anderen in hetzelfde schuitje. Met wie zit jij in
hetzelfde schuitje? Teken een grote boot en teken jullie er samen in. Wat doen
jullie om elkaar te steunen? Teken of schrijf het. Heeft dit voor jou ook iets
met God te maken? Teken bij dat stukje dan een hartje.
K
|
1-2
|
3-4
|
5-6
|
Ø In deze
corona-crisis zitten we allemaal in hetzelfde schuitje. We moeten allemaal
voorzichtig zijn en zorg dragen voor elkaar. Om elkaar wat te steunen, kunnen
we allerlei dingen doen. Wat wil jij doen?
-
een tekening maken voor de buren
-
een leuke boodschap krijten op de stoep
-
wafels of koekjes bakken voor iemand
-
een kaartje sturen naar iemand
-
via Skype een lieve boodschap doorgeven
-
mama, papa, broer of zus een compliment geven
-
broer of zus een verhaal voorlezen
-
een kaarsje branden voor wie het moeilijk heeft
-
een lieve boodschap voor het raam hangen
-
…
K
|
1-2
|
3-4
|
5-6
|
In deze tijd zien we
andere mensen niet zo veel. Toch zitten we in hetzelfde schuitje. Je kan deze
mensen in je hart wel nabij zijn …
Ga rustig zitten of
liggen. Sluit je ogen. Adem rustig in en uit. Volg je adem. Voel het verschil
tussen de lucht die naar binnen gaat en die naar buiten gaat … Leg je hand op
je hart. Voel je hart kloppen …
Stel je nu een persoon
voor die je graag ziet. Zie hem of haar voor je … Kijk naar zijn of haar
gezicht … De ogen … De lippen … En stel je nu voor hoe vanuit jouw hart een
straaltje met licht vertrekt naar deze persoon. Het is een heel bijzondere straal,
eentje waarmee je allemaal mooie dingen kunt sturen: liefde, geluk, vriendschap
… Beeld je maar in hoe die lichtstraal de persoon uit jouw gedachten omvat.
Neem je tijd maar om naar dit tafereel te kijken en laat net zo veel mooie
dingen naar jouw persoon stromen als jij wil …
Kies nu een andere
persoon. Stuur ook hem of haar een lichtstraal vol positieve dingen. Kijk maar
toe hoe al die mooie dingen naar deze persoon stromen … Nu mag je in gedachten
die lichtstraal groter en groter maken … totdat ze de hele wereld omvat. Beeld
je maar in hoe het licht uit jouw hart de hele aarde geluk en liefde toestuurt.
En misschien wil je er zelf nog een paar mooie dingen aan toevoegen … Voel nu
wat dit met jou doet … Wat doet dit in je hart, in je hoofd, in je buik? Blijf
even bij dat gevoel …
En wanneer jij eraan toe
bent, mag je jezelf uitrekken, even over je gezicht wrijven en weer in het hier
en nu komen …
|
1-2
|
3-4
|
5-6
|
Ø Door de
corona-crisis zitten we vandaag allemaal in hetzelfde schuitje. Veel mensen
bedenken iets om elkaar te steunen. Lees deze berichten van Facebook. Kruis de
berichten aan waar jij verbondenheid bij voelt. Hebben die berichten volgens
jou ook iets met God te maken? Teken er dan een hartje bij.
Moskee
in Hoofddorp begint ‘Corona Care’ om mensen in kwetsbare positie te helpen
De Ar-Rahman Moskee in
Hoofddorp gaat haar vrijwilligers inzetten om mensen te helpen die door het
coronavirus in een kwetsbare positie zitten. Ze willen onder andere
boodschappen doen en mensen begeleiden die op pad moeten.
|
|
Paus
over pandemie: ‘Tijd om liefde en vriendelijkheid te herontdekken’
“We moeten de concreetheid van kleine
dingen herontdekken, kleine gebaren van aandacht die we naasten, onze familie
en onze vrienden kunnen bieden. We moeten begrijpen dat in kleine dingen onze
schat ligt.”
|
Heel wat Europese radiozenders zullen vrijdagochtend om
8.45 uur ‘You’ll never walk alone’ draaien om mensen tijdens de coronacrisis
dichter bij elkaar te brengen.
|
Op Facebook worden leuke knutselideeën gepost zodat
kinderen zich niet vervelen.
|
Stad Leuven voelt
zich geïnspireerd.
Davy doet twee keer per week boodschappen voor een
blinde vrouw van 86 en haar dochter.
"Het voelt fantastisch om andere mensen te kunnen
helpen, zeker in deze periode. En op die manier blijf ik zelf ook in
beweging.”
|
Mensen leggen bloemen aan de deur van verplegers om
hen te bedanken.
|
De koninklijke familie legde in haar tuin met
bloemen een boodschap van hoop voor het volk.
|
De moslimgemeenschap van Hasselt schonk maar liefst €16.000 aan ons
ziekenhuis.
|
Zaterdagavond werd een liveconcert aangeboden
aan de bewoners van Betze Rust door de gemeente Geetbets. Dit werd verzorgd
door de Beagles, die belangeloos en gratis op dit initiatief sprongen.
|
Parochie roept
op om elkaar een virtuele knuffel te sturen.
|
Muzikanten plaatsen hun liedjes op Facebook als
steun voor de mensen.
|
|
|
3-4
|
5-6
|
Ø Maak zelf een
collage van artikels en foto’s die je vindt waarbij mensen elkaar steunen in de
corona-crises. Je kunt deze collage als inspiratie en steun voor het raam
hangen.
|
|
3-4
|
5-6
|
Ø Wie is God nu
voor jou na het lezen van dit verhaal? Je kunt het tekenen, opschrijven,
schilderen of kleien. Deze woorden kunnen je misschien helpen. Je kunt dan
eerst de woorden onderstrepen die jij vindt passen.
God
is voor mij …
rust een hulp vertrouwen liefde vriendschap troost
stilte een nieuw
begin kracht vinden familie samen zijn weer verder kunnen geloven in jezelf veiligheid
|
|
3-4
|
5-6
|
Je werkt aan deze doelen:
RKve2
Zich
gedragen weten door, verbonden voelen met en aangesproken door de andere. Zich
laten inspireren door de wijze waarop Jezus met anderen omgaat en oproept tot
‘ver-ander-ing’
RKve3
Zich
gedragen weten door, verbonden voelen met en aangesproken door gemeenschappen
dichtbij en veraf. Ontdekken hoe mensen (geloofs)gemeenschappen vormen
IKid3
Zichzelf
worden in verbondenheid met anderen
SErv3
Samenwerken
met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel
[1] Bij het verkennen gaat het om het leren kennen van het verhaal.
[2] Bij het verdiepen gaat het om het inleven in de figuren uit het
verhaal.
[3] Bij het verwerken gaat het om het leggen van een verband tussen het
verhaal en het leven van vandaag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten