dinsdag 19 mei 2020

HEMELVAART


Dag jongens en meisjes,

Hieronder vind je enkele opdrachten die je kan maken rond het feest van Hemelvaart aanstaande donderdag.
Via de facebookpagina 'de godsdienstklas van juf Stephanie en juf Martine' kan je de uitgebreide versie bekijken met prenten.

groetjes
juf Stephanie en juf Martine


 Opdracht 1:
Ga op een zonnige, lichtbewolkte dag naar buiten en zoek een plek waar je op je rug in het gras kunt gaan liggen om naar de hemel te staren.
- Kijk naar de oneindige lucht en de wolken
die voorbij drijven. Probeer tot rust te komen en de kalmte in jezelf te vinden. Concentreer hierbij ook op je ademhaling.
- Observeer hoe de lucht verandert, maar toch ook steeds hetzelfde blijft.
- Ga op zoek naar je favoriete wolk. Wat is er zo bijzonder aan?
- Ontdek mooie, vreemde of grappige figuren in de wolken. Waarop lijken ze?

Observeer en bestudeer de wolken enkele minuten in stilte. Daarna kan je vertellen wat je hebt gezien, hoe jij je voelde, wat je hebt ervaren…


Lees het verhaal. Of beluister het:

Vertellen over de hemelvaart van Jezus

In het begin van de Handelingen, het tweede boek dat Lucas schreef, kun je lezen over wat er gebeurde nadat Jezus was gestorven en opgestaan.
Veertig dagen lang voelden de leerlingen dat Jezus dicht bij hen was.
Dan zagen ze Jezus zoals Hij altijd bij hen was, dan at Hij met hen zoals Hij altijd met hen at; dan sprak Hij met hen zoals hij altijd met hen sprak.
Veertig ...
Wie luisterde dacht meteen aan de tocht door de woestijn van het volk Israël: veertig lange jaren... In de bijbel wordt veertig steeds genoemd bij een tijd van bezinning die voorafgaat aan een belangrijke gebeurtenis.

Dan vertelt Lucas een prachtig 'afscheidsverhaal'
Jezus neemt zijn leerlingen mee naar de olijfberg even buiten Jeruzalem.
‘Jullie zullen kracht krijgen en enthousiasme om van Mij te vertellen in Jeruzalem, in Judea en Samaria en nog veel verder, tot aan het eind van de wereld", zegt Hij.
Dan zegent Jezus zijn leerlingen.

Daarna kwam er een wolk tussen hen en Jezus, zodat ze Hem niet meer zien.
Een wolk ... dat betekent in de Bijbelse verhalen: hier is God onzichtbaar dichtbij. De leerlingen blijven staan en staren de wolk na.

Dan zijn er twee mannen in witte kleren, twee boodschappers van God,
die zeggen: 'Maar mannen uit Galilea wat staan jullie nu toch naar de hemel te kijken.
Jezus is nu bij God.
Zoals jullie hem hebben zien weggaan, zo zal Hij terugkomen.'
En, vertelt Lucas, de leerlingen gingen in grote vreugde naar Jeruzalem terug.


Verkennen[1].
Lees de opdrachten of beluister ze:  

Maak 1 opdracht met een bolletje.
Wanneer je wil, mag je meer dan 1 opdracht maken.

·       Kijk naar dit filmpje:

Wat herken je uit het verhaal?
Speel zelf met speelgoed het verhaal na.

·       WOORDROOSTER
Zoek de volgende woorden in het rooster: Veertig, Pasen, Jeruzalem, gedoopt, getuigen, wereld, hemel, Jezus, terugkomen, kijken, bovenzaal, trouw, eensgezind, gebed.

H
V
E
W
E
R
E
L
D
G
J
E
R
U
Z
A
L
E
M
E
E
E
N
S
G
E
Z
I
N
D
Z
R
H
E
M
E
L
P
I
O
U
T
R
O
U
W
L
A
I
O
S
I
G
E
B
E
D
S
G
P
E
G
E
T
U
I
G
E
N
T
G
E
K
I
J
K
E
N
E
S
T
B
O
V
E
N
Z
A
A
L
T
E
R
U
G
K
O
M
E
N

De letters die niet doorstreept zijn, vormen de naam van diegene die christenen de kracht geeft om Jezus te volgen. ...............................................................................



·       Vul in
Vul de volgende woorden in op de juiste plaats: bovenzaal, hemel, eensgezind, gebed, gedoopt, getuigen, Jeruzalem, Jezus, kijken, Pasen, trouw, veertig, wereld.

Het gebeurde ...............dagen na .........................
Jezus zei tot zijn apostelen: Ga niet weg uit de stad ...................
Jullie zullen binnenkort .................... worden in de heilige Geest.
Als die over jullie komt, ontvangen jullie zijn kracht en zullen jullie mijn .................... zijn overal in de hele .........................
Toen onttrok een wolk Jezus aan het gezicht van de apostelen.
Twee engelen vroegen: 'Wat staan jullie naar de ...................... te ..................
Die ................. zal .......................
De leerlingen gingen naar de .................... in Jeruzalem, waar ze gewoonlijk verbleven.
Ze bleven t................ en e.......................... in .......................
 

Ø    Tekenen
Maak een tekening over de verschillende manieren waarop mensen vandaag de dag de opdracht van Jezus kunnen realiseren.
Denk vooral aan de verzorgenden, dokters, verplegers…..
Misschien kan je die tekening ook aan iemand geven die zich inzet voor anderen.

Ø    De mooie wolken die je buiten ziet kun je niet meenemen naar binnen. Maar met verf kun je een wolkenhemel creëren.
Ga aan de slag met aquarelkrijtjes en een heel groot blad. Met aquarel krijg heb je het mooiste resultaat. Je kunt als aanvulling ook gewone krijtjes gebruiken, maar dit hecht niet zo goed.
Kies vooral blauwtinten, grijstinten, wit. Voorzie ook ergens zwart, een lichtgeel, -roze, -paars…**
De kinderen gebruiken hun vingers en hun handen om het krijt open te wrijven. Zo krijg je makkelijk een wolkeneffect:
Je kunt nevelachtige wolken maken door je vingers heen en weer te bewegen over het krijt.
Je kunt ook wollige wolkjes maken door cirkelbewegingen te maken, enzoverder…


Ø    Wolken-mobile
Materiaal :
-        Enkele 'wolken', die geknipt werden uit stevig papier.
-        Allerlei wit materiaal: watten, witte draden, papiersnippers, wol, witte stof (bv. van een oud laken), witte kralen.
-        lijm, satéstokjes;
-        garen
-        Eventueel: pasta's;
-        witte verf

Verloop :
In de tekst over de hemelvaart is er sprake van een wolk, een manier om over God te spreken.
Kleef je wolken vol met het materiaal dat je verzamelde.
De 'wolken' worden nadien als een mobile opgehangen.
De meest eenvoudige vorm voor een mobile is een kruisvorm gemaakt van twee houten stokjes aaneen gesjord werden. Op elk van de vier uiteinden en op de plaats waar de stokjes elkaar kruisen, maak je een 'wolk' vast met een draad van een verschillende lengte.
TIP Wie het geheel iets kleurrijker wil, kan blauw gebruiken bij de wolken.
  
Ø    Collage : Hemel op aarde (J. DE MEYERE in Zonnestraal 2004, Uitgeverij Averbode nr 36, p. 40)
Voor christenen is het leven van Jezus 'een hemel op aarde' geweest.
Wie honger had, gaf Hij te eten (broodvermenigvuldiging). Wie dorst had, gaf Hij te drinken (Samaritaanse vrouw).
Wie vreemdeling was, gaf Hij onderdak.
Wie gevangen zat, ging Hij bezoeken.
Daarom was het leven van Jezus een 'hemel op aarde' voor velen.

Daar waar mensen meebouwen aan zo'n wereld, komt Jezus terug.
Zoek foto's van mensen die elkaar helpen.
Plak ze op een groot blauw blad.
Schrijf erbij: DE HEMEL OP AARDE

TIP Maak vooraf reeds een grove selectie van foto's. Maak eventueel ook gebruik van krantenkoppen.



[1] Bij het verkennen gaat het om het leren kennen van het verhaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten