zondag 19 april 2020

Meditatie - gebed - activiteiten rond solidariteit (alle klassen)

Allerlei: een vreemde tijd  
Meditatie (1-2-3-4-5-6)

Gooi je armen een aantal keren krachtig voor je uit . Terwijl je dit doet adem je diep uit en verklank je vervolgens je uitademhaling. Het verklanken kan door met forse stem een klinker te zeggen (a, e, i, o, u) en deze even aan te houden.

Levensvragen (3-4-5-6)
  1. Wat heb ik deze week geleerd over wat mensen gelukkig maakt? (GELUK)
  2. Wat heb ik deze week geleerd over goed onderwijs? (ONDERWIJS)
  3. Wat heb ik deze week gelezen dat anderen blij kan maken, ontroeren, verrassen of interesseren? (GELEZEN)
  4. Wat heb ik deze week geleerd over wat écht telt in het leven? (LEVEN)
  5. Wat heb ik deze week geleerd dat ik nooit meer zal vergeten? (ONVERGETELIJK)
Kies 1 vraag en beantwoord die via een korte boodschap, een gedicht, een verhaal, een tekening of een videofilmpje. Post je antwoord hieronder.

God

Gebed: bidden voor anderen

Richtvragen (3-4-5-6)
  • Waarover gaat het onderstaand gebed? Vertel.
  • Vind jij het een goed idee om te bidden voor anderen? Waarom wel/ niet?
  • Op welke manier kan Jezus mensen helpen in deze tijd? Vertel.
  • Kan Jezus jou helpen? Waarom wel/ niet? Zo ja, op welke manier?
  • Zou je zelf willen bidden tot God of Jezus? Waarom wel/ niet? Zo ja, wat zou je willen zeggen?

Bidden voor anderen (1-2-3-4-5-6)

Jezus, ik wil bidden
voor de mensen die het moeilijk hebben.

Voor arme mensen.
Voor de zieken.
Voor mensen die verdriet hebben.
Kun jij, Jezus, aan andere mensen vragen
om te willen helpen?
Jij kunt dat.
Ik weet het.

Soms denk ik dat jij me ook wat vraagt.
Nee, ik hoor je niet.
Maar in mijn hart voel ik dan dat ik moet helpen.
Dat ik lief moet zijn.

Ik dank je voor dit gevoel.
Klop maar bij me aan, Jezus.
Dan word ik iemand zoals jij het wilt.

Uit: Even stil - bidden met kinderen van Stef Desodt

Bron foto: Pixabay

Groei (1-2-3-4-5-6)

Opdracht: solidariteit
In deze tijd van zoveel mogelijk thuisblijven zien we ook een grote solidariteit ontstaan en een hartverwarmende empathie voor elkaar. Mensen gaan samen de strijd aan en zetten zich in voor ouderen, eenzamen, zieken … en betuigen hun blijk van appreciatie t.o.v. zorgverleners, winkeliers, postbodes, enz.
Vraag aan de leerlingen hoe zij zich (vanop afstand) zouden willen/ kunnen inzetten.
Geef de leerlingen een aantal mogelijkheden.
  • Elke avond om 20u  is er een groot applaus voor alle mensen die hun steentje bijdragen in deze coronatijd. Doe vanuit je raam of deuropening mee.
  • Bid voor jezelf en/ of anderen.
  • Maak via Bubbly-Doo een gepersonaliseerde heldenposter en hang hem waar anderen het kunnen zien.
  • Teken of schilder een regenboog op een groot wit blad of een stuk karton. Zet deze voor het raam zodat iedereen de regenboog goed kan zien. De regenboog kan mensen met elkaar verbinden.
  • Schrijf op de stoep of op straat met stoepkrijt een boodschap voor je buur, de postbode, je juf of meester, een toevallige voorbijganger, alle zorgverleners …
  • Schrijf een briefje naar iemand die je dierbaar is, iemand die alleen is, iemand die je wil bedanken ... om hem/ haar een hart onder te riem te steken.
  • Neem een leuk filmpje op en stuur het naar je grootouder(s) of een ander familielid of vriend(in) om hen dag te zeggen.
  • Breng wat kleur in de wereld door kleurrijke vlinders te knutselen en je raam te versieren. 
  • Plaats een knuffelbeer bij het raam. Zo kunnen zij die in de eigen buurt een wandeling maken zoveel mogelijk beren proberen te spotten.
  • Eigen initiatief

Geen opmerkingen:

Een reactie posten